
Slik gir du kundene verdi på Facebook
Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre
Mange som driver salong har det som en evig dårlig samvittighet at de ikke får fylt Facebook-feeden fra salongen med innhold. For noen kan det gå både en, to og tre uker mellom hver gang kundene får se noe fra salongen i feeden sin. Muligheten til å holde kunden varm mellom besøkene skusles bort.
Noen synes også det er vanskelig å vite hva man skal poste på salongens side. Bør det være bilder av kunder som har fått en makeover? Eller bør det være bilder av de ansatte i salongen? Varer med gode rabatter?
Ett viktig spørsmål
Det er ett spørsmål du alltid skal stille deg selv når du vurderer hva slags budskap du skal sende ut til kundene dine fra salongens Facebook-side:
Vil kundene mine sette pris på å få dette budskapet i feeden sin?
Kommunikasjon på Facebook handler nemlig om å sette seg i kundens sted. Hva vil de sette pris på å få fra dere? Hva vil være av verdi for dem?
Og her skal man holde tunga litt rett i munnen, for det er viktig å unngå de mest salgsfremmende budskapene. Du som salong-eier mener kanskje at det har en verdi for kundene dine å få vite om et superbra tilbud på hårvoks dere har i salongen akkurat nå – men kundene dine vil oppfatte dette som reklame.
Du skal generelt være veeeeldig forsiktig med å poste salgsbudskap på salongens Facebook-side (jeg har skrevet mer om dette her!)
Forskjellige typer verdi
Det er vanskelig å finne noe å poste som gir verdi til alle kundene dine. Men se for deg den mest typiske kunden din. Hva ville hun mene har verdi?
Å bli inspirert er gjerne noe som kundene dine vil synes er verdifullt. Det kan for eksempel være en vellykket makeover der du har fått tillatelse fra kunden til å poste før- og etter-bilder på siden deres. Det kan også være at du poster en lenke til et bildegalleri med mange gode eksempler på kjendiser som har fått en makeover.
Å tilby underholdning er en annen verdi du kan sikte på å levere til kundene dine via Facebook-feeden. Det kan være at du poster en hår-relatert video fra YouTube som de ler av. Eller at du poster en lenke til en artikkel med crazy øyenbryns-trender.
Mange av kundene dine vil også få verdi av å lære noe de ikke kan fra før. For eksempel hvis du deler noen råd om hvordan den kjedelige hestehalen kan se mer glamorøs ut. Eller hvis du deler tips om hvordan de med tynt, nordisk hår kan sette opp håret i flotte festfrisyrer.
At du hjelper kundene dine med å holde seg oppdatert på trender er også noe de garantert vil sette pris på. For eksempel å fortelle dem hva som er hårtrendene for 2018.
Det viktigste er altså at du prøver å sette deg i kundens sted. I stedet for å poste det som på kort sikt har verdi for salongen din, må du finne det som har verdi for kunden din. På lang sikt gir det også de mest lønnsomme og lojale kundene.
Pst! Lyst på en snarvei til full Facebook-feed? Her kan du få 30 lenker – med tilhørende tekster – som du kan poste rett på Facebook-siden til salongen.

Kari W. Romøren
Daglig leder
Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.
Trenger du hjelp?
Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom.
Send oss gjerne en uforpliktende epost på hei@plikstre.no for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.
Siste fra bloggen
Hvordan få fart på en konkurranse på Facebook
Konkurransen i midten slo de andre to ned i støvlene. Men det var ikke først og fremst på grunn av premien.
Hvordan doble engasjementet og rekkevidden
Dobling av rekkevidden og engasjementet i løpet av én måned? Joda, det er mulig.
Bli en femstjerners salong
Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.
Roper du uten at noen hører det?
Slik finner du ut om det du poster faktisk kommer frem til de du ønsker å nå.
Slik håndterer du mugne kunder
Har du en sinna kunde på Facebook-siden din? Her er fem råd til hvordan du håndterer henne.
Gi et godt førsteinntrykk i digitale rom
Første gangen en ny kunde møter salongen din, er hun kanskje i et digitalt rom. Gir du et godt førsteinntrykk?
De synlige salongene får flest kunder
Salonger som befinner seg på steder med stor trafikk, får flere kunder. Det gjelder både digitalt og i den virkelige verden.
Markedsføring koster ikke penger
Hvis du ser på penger du bruker på markedsføring som en kostnad, bruker du pengene på feil sted.
Fem ideer til Facebook-annonser som gir flere kunder i salongen
Har du et lite markedsføringsbudsjett for annonsering i 2018, har jeg ett godt råd: Bruk alle pengene på Facebook.
Derfor må du unngå å gi kundene dine gode tilbud
Du vil ikke tro hvor mye gode tilbud kan irritere kundene dine.
30 lenker du kan poste på Facebook-siden til salongen
Her er vår nyttårsgave til deg: 30 lenker med innhold om hår – inkludert tekster – som du kan legge rett ut på salongens Facebook-side.
Ny logo og nettside til godt under 10.000
Noen ganger er det viktigste at det gjøres enkelt og billig. Da er det greit å vite om snarveiene!
5 feller du må passe deg for
Publiserer du innlegg på salongens Facebook-side? Pass deg for disse 5 fellene – som kan koste deg dyrt.
Hvor mye tid skal du bruke på salongens Facebook-side?
Du har 1000 oppgaver i salongen. Og å drifte Facebook-siden er en av de som kommer langt ned på listen. Her er oversikten som gir deg løsningen på tidsklemma!
Så ofte bør du poste
For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?
Så har du fått mange følgere på Facebook. Hva nå?
Slik går du fra følgere på Facebook til penger i kassa.
Slik får du flere bruder inn i salongen
Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!
Slik bygger du følgerskare på Facebook
Slik bruker du konkurranser til å bygge opp antall følgere på Facebook – uten å bruke en krone på annonsering.
Gjør kundene dine til salongens salgsagenter
Kom inn i den gode sirkelen som gjør kundene dine til salongens fremste salgsambassadører.
Sosiale medier + frisørsalonger = sant
Her er tre gode grunner til at frisørsalonger bør bruke markedsføringsbudsjettet sitt på sosiale medier.