Hva synes kundene dine er verdifullt? Svaret kan si mye om hva du bør poste på salongens Facebook-side. (Foto: Depositphotos)

Slik gir du kundene verdi på Facebook

Vanskelig å finne på noe å dele med kundene dine på Facebook-siden til salongen? Her er noen tips til hva du kan poste i feeden. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Mange som driver salong har det som en evig dårlig samvittighet at de ikke får fylt Facebook-feeden fra salongen med innhold. For noen kan det gå både en, to og tre uker mellom hver gang kundene får se noe fra salongen i feeden sin. Muligheten til å holde kunden varm mellom besøkene skusles bort.

Noen synes også det er vanskelig å vite hva man skal poste på salongens side. Bør det være bilder av kunder som har fått en makeover? Eller bør det være bilder av de ansatte i salongen? Varer med gode rabatter?

Ett viktig spørsmål

Det er ett spørsmål du alltid skal stille deg selv når du vurderer hva slags budskap du skal sende ut til kundene dine fra salongens Facebook-side:

Vil kundene mine sette pris på å få dette budskapet i feeden sin?

Kommunikasjon på Facebook handler nemlig om å sette seg i kundens sted. Hva vil de sette pris på å få fra dere? Hva vil være av verdi for dem?

Og her skal man holde tunga litt rett i munnen, for det er viktig å unngå de mest salgsfremmende budskapene. Du som salong-eier mener kanskje at det har en verdi for kundene dine å få vite om et superbra tilbud på hårvoks dere har i salongen akkurat nå – men kundene dine vil oppfatte dette som reklame.

Du skal generelt være veeeeldig forsiktig med å poste salgsbudskap på salongens Facebook-side (jeg har skrevet mer om dette her!)

Forskjellige typer verdi

Det er vanskelig å finne noe å poste som gir verdi til alle kundene dine. Men se for deg den mest typiske kunden din. Hva ville hun mene har verdi?

Å bli inspirert er gjerne noe som kundene dine vil synes er verdifullt. Det kan for eksempel være en vellykket makeover der du har fått tillatelse fra kunden til å poste før- og etter-bilder på siden deres. Det kan også være at du poster en lenke til et bildegalleri med mange gode eksempler på kjendiser som har fått en makeover.

Å tilby underholdning er en annen verdi du kan sikte på å levere til kundene dine via Facebook-feeden. Det kan være at du poster en hår-relatert video fra YouTube som de ler av. Eller at du poster en lenke til en artikkel med crazy øyenbryns-trender.

Mange av kundene dine vil også få verdi av å lære noe de ikke kan fra før. For eksempel hvis du deler noen råd om hvordan den kjedelige hestehalen kan se mer glamorøs ut. Eller hvis du deler tips om hvordan de med tynt, nordisk hår kan sette opp håret i flotte festfrisyrer.

At du hjelper kundene dine med å holde seg oppdatert på trender er også noe de garantert vil sette pris på. For eksempel å fortelle dem hva som er hårtrendene for 2018.

Det viktigste er altså at du prøver å sette deg i kundens sted. I stedet for å poste det som på kort sikt har verdi for salongen din, må du finne det som har verdi for kunden din. På lang sikt gir det også de mest lønnsomme og lojale kundene.

Pst! Lyst på en snarvei til full Facebook-feed? Her kan du få 30 lenker – med tilhørende tekster – som du kan poste rett på Facebook-siden til salongen.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!