Steder med mange folk tilstede gir mange kunder. Det gjelder både digitalt og i den virkelige verden. (Foto: Depositphotos)

Synlige salonger får flest kunder

Det er ikke hvor flinke frisørene er som først og fremst avgjør hvor mange kunder de får. Det er hvor synlige de er for sine potensielle kunder. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Det finnes omtrent 13.000 frisør- og skjønnhetsbedrifter i Norge. Og de kommer i alle slags former og fasonger. Alt fra de som driver sin lille enmannsbedrift i kjelleren i huset de bor i, til storkonsernet Nikita som har omsetningstall på mange hundre millioner.

Som frisør har du sikkert lagt merke til at det ikke nødvendigvis er den salongen med de flinkeste frisørene som har den største omsetningen. Det kan være en salong med frisører som er helt OK, og som gir en helt grei kundebehandling, men det er ikke nødvendigvis de aller flinkeste frisørene.

Salong midt i kjøpesenteret

Så hva er det som gjør at noen salonger omsetter for to millioner, og andre omsetter for ti – selv om det ikke er noen vesentlig forskjell på kvaliteten på klippen? Det er faktisk så enkelt som at de salongene som går best, går best fordi de er mest synlige i kundenes bevissthet.

Den vanligste måten å være synlige i kundenes bevissthet på, er å ha en salong der det ofte er folk. For eksempel midt i gågata i sentrum, eller på et kjøpesenter der det er mye kunder. Det minner dem på å bestille time.

Har en av kundene dine tenkt et par uker på at hun snart burde klippe seg, og tilfeldigvis går forbi salongen på vei til matbutikken, så bestiller hun gjerne time der i samme slengen. Det er lettvint.

Det digitale kjøpesenteret

Den gode nyheten for deg som ikke har fått tak i byens mest sentrale lokale til salongen din, er at det nå finnes en like god måte for deg å dukke opp i kundenes bevissthet: Ved å være tilstede der de ofte ferdes digitalt. Har en av kundene dine tenkt et par uker på at hun snart burde klippe seg, og tilfeldigvis får opp salongen din i Facebook-feeden sin, så bestiller hun gjerne time med det samme. Det er lettvint.

Facebook er på mange måter den digitale verdenens svar på det best besøkte kjøpesenteret i byen.

Digitale kanaler gjør det med andre ord mulig for de med en mindre sentralt plassert salong å tiltrekke seg kunder like enkelt som salongen som ligger midt på et kjøpesenter.

Og salongen som har plassering midt på et kjøpesenter kan ikke lenger være trygg på at den fysiske plasseringen kommer til å sikre suksess for all fremtid – det avhenger av hva konkurrentene gjør med sin digitale plassering.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!