Sosiale medier + frisørsalonger = sant

Frisørsalonger har de beste mulighetene for å lykkes med markedsføring i sosiale medier. Her er tre årsaker til at Facebook og Instagram kan gi frisørsalonger fabelaktige salgsresultater. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Frisørsalonger er gjerne ikke de første til å kaste seg på nye markedsføringstrender. Når todo-listen er full av gjøremål knyttet til driften av salongen, havner det gjerne litt ned på listen å holde seg oppdatert på hvor man får mest igjen for markedsføringsbudsjettet. Mange har likevel fått med seg at det å flytte fokus fra gamle kanaler som papiraviser til sosiale medier kan være vel verdt bryet.

Er du ikke helt der ennå? Her er tre årsaker til at sosiale medier og frisørsalonger utgjør en perfekt match – og hva du kan gjøre for å komme i gang:

1. Legger til rette for personlig kontakt

Hvis du har en kunde som har sittet i stolen hos deg i årevis, vet du antagelig hvor gamle barna deres er, hva hunden heter og hvor de har vært på ferie de siste årene. En tett relasjon mellom frisør og kunde er et supert grunnlag for et varig kundeforhold som sørger for stabile inntekter til salongen. Den personlige relasjonen kan forsterkes via kommunikasjon med kundene på Facebook. Sosiale medier oppleves av brukerne som svært personlige, og er dermed et perfekt digitalt supplement til samtalene du har med kunden i salongen.

Dette kan du gjøre: Tør å være personlig med kundene dine når du kommuniserer med dem på Facebook. Vis små glimt fra salongens hverdag, del av dere selv og la kundene bli kjent med dere som jobber i salongen.

Pass på: Inviterer du til dialog, må du også følge opp med kommentarer og likes. En salong som bare poster uten å være til stede i kommentarene under innlegget, blir ikke oppfattet som en samtalepartner man kan være personlig med.

2. Primærkundegruppen er aktiv i sosiale medier

Det er gjerne kvinner som legger igjen mest penger i frisørsalongene. Og det er kvinner som er mest aktive i sosiale medier. Skal du bygge en relasjon med kundene dine, finnes de fleste av dem på Facebook eller Instagram. Kvinner er innom sosiale medier ofte, som gir deg mange sjanser til å etablere og holde på kontakten med dem.

Dette kan du gjøre: Sørg for å holde kontakten varm mellom frisørbesøkene ved å poste innhold som kundene dine synes er interessant. Dersom de stadig ser innhold fra salongen din i feeden som de reagerer positivt på, bygger du sten for sten et godt kundeforhold med gode forutsetninger for å bli stabilt og varig.

Vanskelig å finne ut hva du skal poste? Her er noen gode tips!

Pass på: Ikke bruk Facebooksiden til salongen din som en ren salgskanal. Hvis alt kundene dine får se er tilbud på hårprodukter, avfølger de deg ganske kjapt. Kundene vil gjerne ha kontakt med salongen, men ikke om de blir pepret med reklame (les mer om salgsbudskap i feeden her)

3. Sosiale medier er visuelle

Du har sikkert selv vært der – i feeden på Facebook, fingeren fyker over skjermen til du finner noe øyet stopper opp ved. Antagelig er det et bilde eller en video, noe som får fingeren til å stoppe opp. Som en kul frisyre, en vakker flette eller en imponerende makeover. Frisørfaget er et visuelt fag – på samme måte som sosiale medier er visuelle. Det gir deg mange muligheter til å poste innhold som får brukerne til å stoppe opp.

Dette kan du gjøre: Vær flittig med å poste bilder av ting dere er stolte av. Ingenting samler likes som et bilde av en vakkert oppsatt brudefrisyre. 

(Visste du forresten at du kan bruke Facebook-annonsering til å få flere bruder inn i salongen? Her er hvordan!)

Pass på: Prøv å få tillatelse fra kunden din til å også poste bilde forfra av frisyren. For at bildene dine skal skape stoppeffekt i Facebook-feeden, er det spesielt viktig å vise ansikt som smiler. Hvis det pleier å være vanskelig å få tillatelse, kanskje du i noen spesielle tilfeller kan lokke med et gratis produkt eller en liten rabatt på frisyren for å få lov å poste bilde? Det kan være vel verdt pengene fra et markedsføringsperspektiv.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!