Føler du noen ganger at du roper i skogen uten å få svar når du poster noe på salongens Facebook-side? Her er oppskriften på hvordan du finner ut om følelsen stemmer. (Foto: Depositphotos.com)

Slik måler du suksess på Facebook

Her er oppskriften for å finne ut om det du legger ut på Facebook faktisk blir sett av de som følger siden din. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Hvis du har fulgt med litt på digital markedsføring, så har du sikkert hørt snakk om algoritmene til Facebook. Algoritmene er enkelt forklart de greiene under panseret til Facebook som bestemmer hvilket innhold hver enkelt bruker skal få opp i feeden sin.

For det er jo ikke sånn at når du legger ut et innlegg på Facebook-siden til salongen, så vil automatisk alle de som følger siden din se innlegget. Algoritmene til Facebook gjør en haug med kompliserte beregninger for å avgjøre om innlegget ditt skal vises eller ikke.

Resultatet kan enten bli at innlegget ditt går viralt og vises til tusenvis av mennesker som ikke engang følger siden din, eller at innlegget ditt synker som en stein og ikke blir sett av flere enn en liten håndfull personer.

Så hvordan skal du finne ut om du treffer publikumet ditt med det du poster på Facebook eller ei? Her kommer fasiten:

Rekkevidde enkeltinnlegg

For hvert enkelt innlegg du poster på Facebook, er det enkelt å se hvor mange du har nådd. Du går bare inn på siden til salongen, og ser tallet som står under innlegget du har postet. Innlegget nedenfor har for eksempel så langt dukket opp i feeden til i overkant av 26.000 personer.

Dersom du klikker på dette tallet, får du opp en mer detaljert oversikt, som viser deg for eksempel hvor mange som har likt innlegget, hvor mange som har kommentert det og hvor mange som har delt det. Og ikke minst: Hvor mange negative tilbakemeldinger innlegget har utløst. Dersom det er mange negative tilbakemeldinger og få positive tilbakemeldinger, er det et kraftig signal til deg om at innlegget ditt ikke ble så godt likt – og noe du bør ta lærdom av.

Når du ser på disse tallene, kan du lære litt om hvordan kundene responderte på akkurat dette innlegget – men du får ikke vite så mye om hvor god rekkevidde siden din har sånn generelt. Da trenger du et annet verktøy – som kommer her:

Rekkevidde totalt sett

Skal du finne ut om det du gjør på salongens Facebook-side har noen effekt – eller om du bare kaster bort verdifull tid – trenger du å vite hva slags rekkevidde Facebook-siden din har totalt sett.

Det beste verktøyet for å finne ut dette, er på en norskutviklet nettside som heter SoMeStatus.com. Dette verktøyet analyserer Facebook-siden din for å finne ut hvor godt du generelt sett når ut til følgerne dine.

Slik gjør du:

Sørg for at du er logget inn på Facebook i nettleseren din, og gå deretter inn på SoMeStatus.com. Her får du muligheten til å analysere alle tallene fra Facebook-siden din, og finne ut om du har god eller dårlig rekkevidde.

Se særlig etter disse to tallene:

Postreach forteller hvor mange mennesker i gjennomsnitt som ser et innlegg fra siden din.

Organic reach forteller hvor mange av de som følger siden din som ser innhold du poster. Er tallet for eksempel 50%, betyr det at halvparten av de som følger siden får opp det du poster i feeden sin.

Og kanskje mest interessant: Se etter tallet som ligger helt nederst på siden, som sier hvor godt siden din gjør det sammenlignet med andre sider:

Er dette tallet veldig lavt, så er det et tydelig tegn til deg om at kundene dine ikke setter pris på det du poster på Facebook-siden din. Det du poster virker mot sin hensikt – og du bør endre strategi.

Et godt første steg er i såfall å begynne med å lese disse blogginnleggene:

Slik skaper du digital verdi for kundene dine

Derfor må du unngå å gi kundene dine gode tilbud

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!