Så ofte bør du poste på Facebook-siden din

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Hvis du først skal legge ned litt arbeid i å knytte kontakt med kundene dine via Facebook-siden, så vil du vel at det du gjør skal ha best mulig effekt. Samtidig vil du ikke gjøre mer arbeid enn nødvendig. Så hva er det perfekte antallet postinger hver uke, og hva bør du poste hver gang?

Som et utgangspunkt bør du ta sikte på å poste på Facebook hver dag, også lørdager og søndager. Da har folk gjerne litt bedre tid og er mer på Facebook. En posting hver dag er ofte nok til å få effekt, forutsatt at det du poster oppfattes som interessant og verdifullt for de som følger salongen.

Lyst å holde deg oppdatert på hvordan salongen kan bruke sosiale medier til å få flere kunder? Bli med i Facebook-gruppen vår!

Husk at det ikke er alle dine kunder som er innom Facebook hver dag, og det du poster konkurrerer med alle andre oppdateringer fra vennene til kundene dine. Dersom du bare poster en gang i blant, er det ikke så sannsynlig at du faktisk treffer kundene med det du poster.

Verdifull innsikt

Og hvordan vet du om du treffer blink? I Facebooks innsiktsverktøy finner du data om hva slags spredning innleggene dine har fått. Her kan du se hvor mange som har fått innlegget sitt i feeden, og hvor mange som har engasjert seg i det. I tillegg til å vise deg tendensen over tid, er dette et fint sted å lære litt mer om responsen på det du poster. Hvilke type innlegg liker kundene dine, hvilke innlegg får dem til å avfølge siden?

Skjermdump av Facebooks analyseverktøy

I Facebooks innsikts-verktøy kan du få full oversikt over hvilke innlegg som har gitt hvilke resultater. Et supert sted for å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer.

Det er ikke helt likegyldig når du poster innlegg på Facebook. Ferske innlegg blir regnet som litt mer verdifulle av Facebooks algoritmer, så du bør poste når kundene dine er mest aktive på Facebook.

Og når er det? Svaret på det finner du også i Facebooks innsiktsverktøy. Det beste tidspunktet for å poste innlegg varierer nemlig fra bedrift til bedrift. Når du har funnet ut hvilket tidspunkt på døgnet de som følger siden din er mest aktive, bør du prøve å treffe best mulig på disse tidspunktene.

Skjermdump fra Facebook

For denne siden er klokken 21 om kvelden det beste tidspunktet for å poste innlegg.

Publiseringsplan

En annen ting du må tenke på når du skrur opp takten på postinger av innlegg, er at du må variere innholdet fra dag til dag for å unngå at kundene som innholdet ikke passer for reagerer negativt. Du kan ikke poste stylingtips for de med krøller syv dager på rad – da trøtner de som tipsene ikke er relevante for, og de avfølger siden.

For å sikre deg at postingene dine har tilstrekkelig variasjon, bør du derfor sette opp en publiseringsplan der du uke for uke fordeler temaer du skal poste innlegg om.

En publiseringsplan kan du enten lage i Excel, du kan skrive den for hånd, eller du kan lage den i en Google-kalender sånn som dette:

Skjermdump av Google Calendar med publiseringsplan.

Plikstre har laget publiseringsplan i en Google Kalender, der de forskjellige fargekodene indikerer forskjellige typer stoffområder. Etter hvert som vi får ideer til nye innlegg, putter vi dem inn på riktig sted i publiseringsplanen.

Her kan du legge inn fargekoder på forskjellige temaer du skal ha fra uke til uke. Her er et forslag til en typisk uke med postinger fra salongen din:

Skjermdump av innlegg fra Facebook

Eksempel på en kuriøs Facebook-posting du vil få mange reaksjoner på.

– To ganger i uka legger du ut lokale oppdateringer. Det kan være bilder av kundeklipper dere er spesielt fornøyd med eller smånyheter om dere som jobber i salongen.

– En gang i uka legger dere ut lenke til et bildegalleri med frisyrer (for eksempel fra Pinterest).

– En gang i uka legger dere ut lenke til en artikkel om stilen til en kjendis kundene dine elsker.

– En gang i uka legger dere ut en tutorial fra YouTube med steg-for-steg-informasjon kundene dine kan lære av.

– En gang i uka legger dere ut lenke til en artikkel om hårpleie.

– Og en gang i uka kan dere dele en sak om kuriøse hår-nyheter kundene dine vil le av, kommentere og gjerne dele videre.

Husk også å inkludere konkurranser i publiseringsplanen, omtrent en gang i måneden. Slik husker du på å holde et jevnt trykk på å få tak i flere følgere.

PS! Du kan få en kopi av Plikstres publiseringsplan gratis, om du vil. Fyll inn kontaktinformasjon nedenfor, så sender jeg deg en kopi!

(Du forplikter deg ikke til noe ved å fylle ut skjemaet. Jeg sender deg publiseringsplanen – og ikke noe mer. Lover!)

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!