Derfor kan salongens Facebook-side gi deg flere fastkunder

Slik går du fra følgere på Facebook til penger i kassa. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Det som er gøy med å systematisk bygge følgerbase på Facebook, er at det er lett å se resultater raskt. Med en god miks av organiske tiltak og annonsering, kan du dag for dag se at antall følgere øker.

Men hva gjør du så? Hvordan får du de som følger deg på Facebook til å faktisk møte opp i salongen og legge igjen penger? Det er jo dét som er det overordnede målet.

Få kundene oppover lojalitetstrappen

Dette handler om å bygge lojalitet, steg for steg. Å knytte kunden nærmere seg, til en så nær relasjon at kunden anser salongen din som «sin» salong.

Dette er jo ikke en ren digital jobb. Dette handler mye om hva slags kundeopplevelse du gir kundene når de er i salongen. At de blir møtt med et smil, blikkontakt og et «hei» når de kommer inn døra. At de får tilbud om en kaffekopp og en sjokoladebit mens fargen virker. At noen av de andre frisørene i salongen sier «så fin du ble!» etter at klippen er ferdig. Dette er småting som gjør at kunden får følelsen av å ha fått verdi for pengene når de går ut døra.

Men så går det gjerne seks uker, da. Der kunden din ikke er i kontakt med salongen din, der kunden egentlig glemmer at dere finnes. I verste fall glemmer de også den gode følelsen de hadde forrige gang de var hos deg, og da er veien kort til å bestille frisørtime et annet sted neste gang.

Små drypp med elsk

Og det er nettopp her du nå har muligheten til å bruke Facebook-siden din til å skape lojalitet. Hvis du via Facebook-siden din jevnlig gir små drypp til kundene av noe de liker, holder du dem varme slik at de også neste gang de skal klippe seg kommer til din salong.

La meg tegne og forklare på en tidslinje: Kunde 1 elsker frisøren sin etter å ha fått en god opplevelse i frisørstolen. Men når følelsen av ny sveis svinner, glemmer hun også å tenke noe særlig mer på salongen. Når håret har blitt langt, og hun må klippe seg, tar hun en ny vurdering hver gang av hvem hun skal klippe seg hos:

Kunde 2 elsker også salongen sin. Og hver gang hun er inne på Facebook, får hun enda litt mer elsk på salongen – fordi de alltid poster noe hun liker å lese. Når tiden kommer for å bestille ny time, vurderer hun ikke engang noen andre. Da har de positive digitale opplevelsene hun har hatt med salongen sin bidratt til at hun blir en mer lojal kunde, og kundeforholdet er blitt tettere. Omtrent sånn:

Ok, dette er en litt karikert fremstilling. I virkeligheten er det ikke så sort-hvitt, og det er også noen andre faktorer som spiller inn. Men hovedpoenget er: Du kan bruke Facebook til å holde relasjonen til kunden varm mellom frisørbesøkene, slik at du raskere får en lojal kunde.

Hvordan gjør man det?

Dette funker. La kundene bli inspirert av bilder som viser hårtrender.

Disse små dryppene må være noe kundene dine anser som verdifullt. Noe de setter pris på, noe de føler tilfører dem verdi. Det kan være at dere deler en video fra YouTube som på en enkel og forståelig måte viser hvordan man selv lager en fossefallsflette. Det kan være at dere deler et Pinterest-board som viser en aktuell hårtrend. Eller det kan være kuriøse saker som kundene deres vil le av, like og dele videre (her er noen flere tips!)

Dette høres kanskje lett ut. Dele saker som handler om hår på Facebook-siden, liksom. I realiteten er det ikke så enkelt. Det å vurdere hva kundene dine synes er verdifullt, kan være tricky. Ekstra vanskelig er det for deg som er frisør å klare å sette deg inn i hva slags hår-relatert innhold som kundene dine synes er interessant – fordi man som fagperson vil synes andre ting er interessante enn vanlige kunder.

Dette funker ikke. Innhold som er interessant for frisører, ikke kunder.

Treffer du ikke planken, vil kundene dine stille seg likegyldige til hva du deler. Det fører i sin tur til at Facebooks algoritmer bedømmer innholdet fra Facebook-siden din til å være av lav verdi for de som følger salongen (siden de ikke liker, kommenterer eller deler innleggene). Det gir alt innhold du poster lavere synlighet i feeden til kundene.

Og i verste fall: Poster du masse innlegg kundene synes er direkte dårlig, urelevant eller uprofesjonelt, kan det være at de avfølger salongen igjen. Da har du mistet dem.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!