Hvis du sitter igjen med mer penger enn du ga for markedsføringen, har du gjort ting riktig. (Foto: Depositphotos)

Markedsføring koster ikke penger

Vår påstand: Hvis du ser på markedsføring for salongen som en kostnad, så bruker du pengene på feil sted.

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Gjort riktig, er nemlig markedsføring av salongen ikke noe tapsprosjekt. Det skal være noe som gjør at du tjener mer penger, og kanskje aller viktigst: Det skal være mulig å se det i regnskapstallene dine at pengene du bruker på markedsføring gir deg overskudd.

Enkelt regnestykke

Noen ganger er det enkelt å finne ut nøyaktig hvor mye penger du har tjent på et markedsføringstiltak, andre ganger er det helt umulig. Hvis du setter inn en annonse i lokalavisa, må du spørre hver enkelt kunde som kommer inn i salongen om de kom på grunn av annonsen hvis du skal finne ut om den har lønt seg. Det er jo ikke gjennomførbart.

Men hvis du bruker annonsepengene på Google eller Facebook, og i tillegg har et online timebestillingssystem, så kan du veldig enkelt se hvor store inntekter du har fått som en direkte konsekvens av annonseringen.

Her er et eksempel på et regnestykke:
La oss si du en måned bruker 5000 kroner på å annonsere på Facebook. Du kan se i verktøyet til Facebook at annonsekampanjen har gitt deg 30 nye timebestillinger. Salongen pleier i gjennomsnitt å sitte igjen med 300 kroner per kunde etter at faste kostnader og lønnskostnader er trukket fra. Dermed har du fått 9000 kroner i rene inntekter ved å bruke 5000 kroner. Da kan du vel ikke si at pengene du brukte på Facebook var en kostnad?

Ringer i vannet

Og så jobber markedsføringseffekten videre, som ringer i vannet: La oss si at en tredel av disse kundene aldri har vært i salongen din før, og er såpass fornøyd med jobben du gjorde at de kommer tilbake. Da begynner investeringen du gjorde i markedsføring å kaste av seg for alvor.

Jeg pleier å anbefale frisørsalonger å slutte å bruke penger på annonser i lokalavisa. En av grunnene er at man får mye mer for pengene ved å annonsere på Facebook, men en annen og vel så viktig grunn er at du her har en helt annen mulighet til å kontrollere at pengene du har brukt har gjort at du har fått mer penger i kassa. Da kan du med dine egne øyne se at pengene du bruker på markedsføring ikke er en kostnad, men noe som gir deg økte inntekter.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!