Ny logo og nettside til godt under 10.000

Noen ganger er det viktigste at det gjøres enkelt og billig. Da er det greit å vite om snarveiene!

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Mange oppstartsbedrifter synes det er vanskelig å finne penger til å lage en visuell profil som fungerer. Hyrer man inn designbyråer, flyr gjerne titusenlappene fort dersom man skal utarbeide ny logo og spesialdesignet nettside.

Vi i Plikstre er opptatt av å finne kostnadseffektive løsninger som passer både budsjettet og bedriftens livssyklus. For bedrifter som er i en oppstartsfase, er det om å gjøre å få mest mulig ut av pengene – uten at man ender opp med et resultat som ser uprofesjonelt ut.

Logo med salongfølelse

Denne uken hjalp vi en oppstartsbedrift med akkurat dette. Bedriften Frisøren på døren er i disse dager i ferd med å starte opp en virksomhet som går ut på at frisøren reiser hjem til kundene med alt salongutstyret. Målgruppene er blant annet eldre som har vanskeligheter med å komme seg ut, og travle barnefamilier der det ville hjelpe på tidsklemma å få klippet hele familien hjemme, på én gang.

Ettersom bedriften ikke ennå har begynt å få inntekter, var det om å gjøre å finne en kostnadseffektiv løsning for logo og nettside.

Vi startet med å kjøpe den billigste logopakken på 99designs.no, til 2500 kroner. Denne tjenesten er en slags online, internasjonal designkonkurranse. Når du legger inn oppdraget, forklarer du hva bedriften holder på med, og du velger deg ut noen andre logoer du liker uttrykket på. Dette er for å gi designerne en pekepinn på hva slags visuelle preferanser du har.

Deretter lener du deg tilbake og venter, og ser hva som kommer inn av forslag. Jo flinkere du er underveis til å gi ratinger og tilbakemeldinger til designerne, jo flere forslag får du.

Her er noen av logoene Frisøren på døren hadde å velge mellom fra 99designs.no.

Frisøren på døren fikk nærmere 50 logoforslag fra 11 forskjellige designere å velge mellom, og endte opp etter noen revisjonsrunder med en ren og elegant logo som står godt til visjonen om å tilby salongfølelse på hjemmebane.

Nettside på én dag

Deretter kunne vi sette oss ned og lage nettsiden. Utgangspunktet var at vi ville gjøre det enkelt. På dette stadiet av bedriftens livssyklus var det ikke nødvendig med komplekse bestillingsløsninger, ettersom kundetilfanget i starten ikke vil være større enn at det er mulig å håndtere det manuelt. Derfor lagde vi en enkel og rett-frem nettside der all informasjon er tilgjengelig på én side. Siden er satt opp i WordPress med temaet Divi, med det mest nødvendige av plugins for sikkerhet, backup og analyse.

Ettersom det meste av tekster til nettsiden var klart på forhånd, fikk vi laget og lansert en nettside i løpet av en kort arbeidsdag. Det innebar at sluttregningen for Frisøren på døren endte på godt under 10.000 kroner for en fullt funksjonell nettside som er god nok til å komme i gang med driften: frisorenpaadoren.no

Og når pengene etter hvert begynner å rulle inn, er det mulig å sette i gang med forbedringer. Som å få tatt profesjonelle bilder. Gjøre designforbedringer – særlig på mobil. Gjøre tekniske forbedringer for å få ned lastetiden. Jobbe med søkemotoroptimalisering. Lage en bookingløsning som kan håndtere geografisk plassering.

Men for å komme i gang med driften, var det dette Frisøren på døren hadde bruk for. Og da er det jo også dumt å betale for mer.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!