Denne skjermdumpen viser hvordan en av salongene gikk fra å nå rundt 100 personer i måneden til å nå 4000 personer i løpet av mai måned.

Hvordan doble rekkevidden og engasjementet

Det skulle ikke mer en fire uker til før antall mennesker som så innholdet fra Facebook-siden var fordoblet. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Siden 1. mai har Plikstre levert markedsføring til fem salonger på forskjellige kanter av landet. Salongene har fått sin egen blogg (se for eksempel https://bohemen.salongprat.no) der det blir publisert nytt innhold to ganger i uken.

Dette er en skjermdump fra innsikttallene til en av salongene Plikstre leverer markedsføring til. Salongen hadde fra før av et godt aktivitetsnivå på Facebook-siden sin, likevel har tallene for både rekkevidde og engasjement fått en kraftig økning den siste måneden.

I tillegg har vi publisert annet innhold på Facebook-siden til salongen to ganger uken. Totalt er det altså blitt publisert nytt innhold på salongens Facebook-side minst annenhver dag.

Salongene har også hatt et lite budsjett til annonsering på Facebook.

Nå som det har gått en måned, er det på tide å se på tallene som viser effekten av markedsføringen.

Tallene viser:

1. Rekkevidden er fordoblet

Av de salongene som tidligere hadde jevnlig aktivitet på Facebook-siden sin, har det vært nesten en dobling i hvor mange personer som ukentlig ser innhold fra salongen i sin nyhetsfeed.

2. Engasjementet er fordoblet

Engasjerte brukere skaper lojalitet. Derfor har jeg også sett på tallene for hvor mange brukere som klikker på innleggene, liker, kommenterer eller deler. Her ser vi i løpet av den siste måneden også en dobling av tallene.

3. Annonseringen gir flere timebestillinger

Dette er kanskje det viktigste måltallet av alle. Hvor mange bestiller seg time som følge av markedsføringen?

Dette er litt vanskeligere å måle helt nøyaktig, for det krever at man har implementert en sporing av gjennomførte bestillinger i online-systemet til salongen. Ikke alle salongene har det.

Derfor har jeg her heller sett på hvor mange som har klikket på annonsen som oppfordrer til timebestilling – enten den går til online booking eller til en messenger-samtale der de kan avtale timebestillingen skriftlig.

Tallene viser at det i snitt var én kunde hver dag som klikket på annonsen i de to ukene vi kjørte annonsen. Salongen med best effekt hadde 21 klikk på annonsen i løpet av en 14 dagers periode.

Vi kan ikke vite nøyaktig hvor mange av disse som faktisk førte frem til timebestillinger, men dette er tall vi kommer til å få mer kunnskap om i løpet av de kommende månedene.

For å oppsummere: De foreløpige tallene er lovende, og gir håp om enda sterkere vekst i løpet av det nærmeste halvåret.

Vil du også ha din egen blogg til salongen? Send meg en e-post på kari@plikstre.no, så kan vi avtale tid for en uforpliktende samtale. 

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!