Så mye tid bør du bruke på salongens Facebook-side

Du har 1000 oppgaver i salongen. Og å drifte Facebook-siden er en av de som kommer langt ned på listen. Her er oversikten som gir deg løsningen på tidsklemma! 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Hvis du er en av de som har fått med deg flere av disse innleggene om digital markedsføring fra Plikstre, har du skjønt hvor viktig det er å være tilstede i digitale kanaler for å bygge opp andelen av fastkunder til salongen. 

Her skal det handle om hva du rent konkret bør gjøre for å få full effekt av strategien vi foreslår, hvor lang tid det tar og ikke minst: Hvordan du kan snike deg unna oppgavene og likevel få effekten.

Dette gjør du:

Planlegge neste måned: 1 time i måneden

En gang i måneden setter du deg ned med neste måneds publiseringsplan (les mer om publiseringsplanen i denne artikkelen, om du ikke fikk den med deg i forrige runde). Må den justeres på med tanke på fridager som kommer, eller helligdager du kan utnytte til å gjøre konkurransene litt mer aktuelle? Er det noen bevegelige helligdager som gjør at du bør endre på publiseringstidspunktet den dagen?

Slik kan du slippe unna: Hyr inn et byrå til å gjøre jobben med å planlegge og poste innlegg (gjerne oss i Plikstre! Blunk blunk)


Lage lokale innlegg: 20 minutter i uka

To ganger i uken poster du et innlegg som har å gjøre med noe som skjer i salongen. Her er målet å få kundene til å bli bedre kjent med dere, og se hvor flinke dere er som frisører. Denne oppgaven tar ikke nødvendigvis så mye tid – men det er noe du bør ha i bakhodet hele tiden slik at du utnytter mulighetene til et bra bilde når det dukker opp. For å få ideer til hva du kan poste fra salongens dagligliv, kan det være en god idé å utveksle ideer med andre frisører som jobber etter samme strategi.

Slik kan du slippe unna: Gi ansvaret til en av dine ansatte. Finn den som har godt visuelt blikk og har godt språk.


Poste innlegg som gir verdi til kundene: 5 timer i uka

5 ganger i uka poster du innlegg som kundene dine vil oppleve som verdifulle i feeden. Her er målet å gi kundene et lite drypp av elsk, slik at de stadig vekk blir minnet på hvor bra salongen din er. Du synes kanskje at én time per innlegg virker mye. Men skal du finne godt nok innhold, og skrive en tekst som inviterer til engasjement blant kundene dine, kommer du til å bruke såpass med tid. Bruker du mindre tid, kan jeg nesten garantere at du ikke gjør jobben godt nok – og da kan du få motsatt effekt enn du er ute etter.

Slik kan du slippe unna: Du finner 30 innlegg du kan klippe og lime inn her – som en gave fra oss til deg. 


Svare på henvendelser på Facebook-siden: ?? timer i uka

Når du øker tempoet på postinger på Facebook, vil du gjerne også få flere kommentarer og spørsmål fra kundene. Det er en bra ting, det betyr at de bryr seg om dere og vil interagere med deg. Nettopp det du vil oppnå! Men da må du også være på plass med oppfølging; svare på spørsmål og kommentarer for å vise dem at dere er til stede også digitalt. Det er umulig å fastslå hvor mye tid dette vil ta, ettersom det avhenger av hvor flink du er til å oppnå den effekten du er ute etter.

Slik kan du slippe unna: Gjør det til alle i salongen sitt ansvar å være tilstede på Facebook for å svare på kommentarer og innspill. Alle har fem minutter i løpet av dagen til å gå inn på Facebook og vise at dere er tilstede.


Poste konkurranser: 2 timer i måneden

For hver konkurranse må du for det første pønske ut hva premien skal være, deretter må du finne et bra bilde som kan ledsage konkurransen, og du må lage en tekst som får folk til å ville delta i konkurransen. Etter at konkurransen er over, må du trekke vinner og kommunisere med henne om hvordan hun får utlevert premien.

Slik kan du slippe unna: Gjør en av frisørene i salongen til konkurranseansvarlig. Velg den som er god til å holde orden på ting. Og tips henne om disse gode rådene om hvordan man bør gjøre konkurranser på Facebook. 


Annonsere på Facebook: 1-10 timer i måneden

Her avhenger tidsbruken av ambisjonsnivået du har. Vil du bare booste konkurransen du har satt i gang, bruker du ikke mer enn en time. Men vil du sette i gang litt mer avanserte kampanjer (som noen av de jeg nevnte i dette innlegget), løper timene fort.

Slik kan du slippe unna: Gi jobben med å booste konkurransen til konkurranseansvarlig. Vil du gjøre mer avanserte saker, kan du hyre et byrå til å hjelpe deg.


Analysere resultater: 3 timer i måneden

En gang i måneden setter du deg ned med innsiktsverktøyet til Facebook for å se hva som fungerer og hva som må forbedres. Har annonsekampanjene dine gitt effekt i form av flere følgere? Har innleggene du postet gitt det engasjementet du var ute etter? Hvis ikke: Hvilke innlegg når best effekt, og hvilke innlegg fungerer ikke? Hvilke ukedager gir best effekt? Hvilke tidspunkt på dagen får du mest engasjement?

Slik kan du slippe unna: Hyrer du inn et byrå til å gjøre oppgaven for deg, kan du be dem om å levere nøkkeltallene du er ute etter i en fast rapport.


I sum: Skal du gjøre alt dette selv, må du regne med at det går opp mot 30 timer i måneden på å gjøre jobben, eller ca en time om dagen (inkludert helger). Investeringen i tid (eller penger, avhengig om du outsourcer oppgaven) vil til gjengjeld gi tilsvarende effekt på omsetningen.

Jeg tillater meg et lite innsalg på tampen: Plikstre har som en av sine tjenester å publisere innhold for salonger. I månedsabonnementet vi tilbyr, får du fem statusoppdateringer per uke, ideer til lokale oppdateringer og tekst til en konkurranse hver måned.

Ettersom vi kan levere samme tjeneste til mange frisørsalonger, er prisen du som salong betaler mye lavere enn om du skulle engasjert et reklamebyrå eller kommunikasjonsbyrå til å gjøre jobben bare for deg. Send oss gjerne en e-post om du synes det høres interessant ut!

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!