Gjør kundene dine til salongens salgsagenter

Kom inn i den gode sirkelen som gjør kundene dine til salongens fremste salgsambassadører.  

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Et jevnt tilfang av kunder er alfa og omega for en sunn drift av salongen. Det har du sikkert kjent på når du har sittet og sett på regnskapstallene dine. Hvordan knekke koden for å få nye kunder inn til salongen? Og hvordan holde på de som allerede kommer jevnlig?

Langsiktig strategi

Beleilig nok er det mulig å bruke samme strategi for å svare på begge disse spørsmålene. Har du en langsiktig markedsføringsstrategi som har som overordnet mål å øke antall fastkunder i salongen, vil du automatisk også få tilfang av nye kunder.

Hvordan? Jo, ved å sørge for at fastkundene dine er så glade i salongen at de fungerer som ambassadører for deg. Har du mange fastkunder som elsker salongen din, har du også mange salgsagenter ute i markedet som er kjappe med å anbefale salongen din hver gang noen nevner at de trenger en ny frisør.

Supplér i digitale kanaler

Mye av jobben med å få kundene til å elske salongen din, gjør du allerede. Ved å gi kundene dine god service, en dyktig utført klipp og farge, og en hyggelig opplevelse, har du lagt grunnlaget for at de kommer igjen.

Men det er også mulig å supplere den fysiske opplevelsen via digitale kanaler. Særlig effektfullt er det om man bruker sosiale medier. Den amerikanske markedsføringsguruen Seth Godin har sagt det slik: Du kan bruke sosiale media til å gjøre fremmede til venner, til å gjøre venner til kunder, og til å gjøre kunder til salgsagenter.

Den gode sirkelen

Hos oss i Plikstre kaller vi det lojalitetstrappen. Jo høyere kundene dine kommer på trappen, jo mer verdifulle er de for deg. Jobben din blir å føre dem oppover trappen – fra ikke-kunder til sporadiske kunder, og fra sporadiske kunder til fastkunder.

Gjør du jobben riktig, kommer du inn i en god sirkel: Jo flere fastkunder du har, jo flere salgsagenter har du ute i markedet, og jo lettere blir det å få ikke-kunder til å bli sporadiske kunder – som igjen kan bli nye fastkunder.

 Men for å komme i gang, må du ha tilgang på flere sporadiske kunder du kan kommunisere med. Du trenger rett og slett at flere liker Facebook-siden til salongen, slik at du har tilgang på kunder du kan lose oppover lojalitetstrappen. Hvordan? Sjekk ut flere av blogginnleggene på Salongprat!

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!