Det er ikke sikkert den neste kunden din får førsteinntrykket av salongen din når hun kommer inn døra. Kanskje møter hun dere for første gang når hun søker etter frisør på Google. Gir salongen din et godt førsteinntrykk der? (Foto: Depositphotos)

De tre viktigste digitale rommene for frisørsalonger

Mange av dine nye kunder møter salongen for første gang når de er på internett. Gir salongen din et profesjonelt digitalt førsteinntrykk?

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Som sjef for en frisørsalong legger du sikkert mye arbeid i å gi et godt førsteinntrykk til kundene. Du sørger for at det er rent og ryddig i salongen. Du sørger for at en av dere som jobber i salongen løfter blikket og sier hei til alle nye kunder som kommer inn. Du sørger for at alle dere som jobber i salongen ser freshe ut og er fine på håret.

Men har du tenkt over at det ikke er sikkert at det er i den fysiske salongen de nye kundene dine får sitt førsteinntrykk?

Mange av de nye kundene dine møter salongen for første gang i et digitalt rom. Derfor er det er like viktig å fremstå profesjonell i disse rommene som i den fysiske salongen.

Jeg har laget en oversikt over de tre viktigste digitale rommene for frisørsalonger – og hva du bør gjøre der for å gi et godt førsteinntrykk:

1. Salongens nettside

Nettsiden til salongen er på en måte de digitale rommenes hovedkontor. Det er her du har muligheten til å vise kundene hvem dere er og hva dere står for.

Har du en utdatert nettside som er treg, har gammeldags design og er vanskelig å finne frem på, gir du kundene inntrykk av at dere er frisører som ikke synes det er så viktig å følge med på trender.

Nettsiden til salongen behøver ikke å være så kompleks eller stor – i mange tilfeller holder det med en én-sider som viser frem varme bilder av salongen og dere som jobber der, åpningstider og prisliste. En slik enkel nettside skal koste under 10.000 kroner å få satt opp om du velger riktig leverandør.

Og det aller viktigste til slutt: Nettsiden gi mulighet for å bestille time direkte. Online booking er et digitalt minimumskrav hvis du skal drive frisørsalong i 2018. Her finnes det mange gode leverandører av løsninger du kan knytte deg til.

2. Salongens Facebook-side

9 av 10 kvinner over 18 år har Facebook-profil. Av de som bruker Facebook, er 85% innom hver eneste dag. Det gjør Facebook til et digitalt rom der du har gode muligheter til å møte kundene dine ofte.

Sosiale medier som Facebook er i tillegg spesielt godt egnet for kundekommunikasjon for frisørsalonger, blant annet fordi det legger til rette for en personlig tone mellom frisør og kunde (les mer om det her).

Jeg har tidligere skrevet mye om hvordan du bør gi kundene dine verdi via Facebook-siden til salongen. Se for eksempel blogginnleggene om hvordan du bygger følgere, hvor ofte du bør poste og hvordan du gir kundene dine innhold de setter pris på.

Det aller viktigste rådet jeg vil gi, er likevel å huske på at alt du gjør på Facebook kan bli sett av et potensielt stort publikum. Det gjelder også de ubehagelige samtalene med misfornøyde kunder. Begynner du å diskutere med slike kunder på Facebook-siden til salongen, går du i fella.

3. Google

Hvis du ikke har sørget for at salongen din dukker opp i resultatet når noen i ditt område søker etter frisør, er det nesten som om du i forrige årtusen lot være å ha telefonnummeret til salongen i telefonkatalogen.

Hver måned gjøres det i Norge 15.000 søk etter frisør på Google. Dette er kunder som er klare til å bestille time, og som velger enkleste utvei når de søker: De klikker på resultatet som havner øverst. Det å sørge for at man havner i toppen av søkeresultatet, er dermed en veldig billig måte å få nye kunder til salongen på.

Det går også an å havne i toppen på søkeresultatet uten å betale penger til Google. Det er litt mer tidkrevende å få til, men med hjelp fra en god webleverandør skal det være mulig å hevde seg i søkeresultatet på ditt lokale marked.

Henger salongen din bakpå i de digitale rommene? Book gjerne en halvtimes gratis rådgivningssamtale hos oss, så kan vi gi deg noen tips til hva du bør gjøre for å komme frempå.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!