Få flere til å følge salongen på Facebook

Slik bruker du konkurranser til å bygge opp antall følgere på Facebook – uten å bruke en krone på annonsering.  

Av Heidi A. Aasli | Markedssjef i Plikstre

Når vi innenfor digital markedsføring snakker om organisk vekst, snakker vi om vekst i følgere som kommer uten at du har betalt Facebook for dem via annonser.

Den metoden som for mange har vist seg å fungere godt for å skape organisk vekst, er konkurranser. Det er også en fin måte å starte på om du ikke har jobbet noe særlig med systematisk bygging av følgere på Facebook tidligere. Konkurranser når gjerne bredt, og det er enkelt å også engasjere de som ikke er dedikerte fans av salongen fra før av.

Samtidig: Det er ikke bare å slenge ut en konkurranse og så tro at resten går av seg selv. Som med alt annet når det gjelder digital markedsføring, bør du vite hva du gjør.

Premie for målgruppen

Det første du trenger å tenke gjennom når du skal ha en konkurranse på siden din, er hvem du ønsker å nå med den. Det er slett ikke likegyldig hvem som blir med på konkurransen, hvem som trykker «Like» på siden din. Vel så viktig som hvor mange som liker siden din, er nemlig hvem som liker den. Du vil ikke ha en drøss med følgere som er utenfor hovedmålgruppen din, som ikke er interessert i salongen din, som kanskje til og med bor et sted langt unna. I tillegg til at slike følgere gir deg null business, kan de være direkte skadelig for din mulighet til å nå frem i feeden til kundene som virkelig er interessert i deg.

Det kan også lønne seg å være systematisk når du pønsker ut hvem du vil nå med konkurranser. Ta deg en titt innom innsikt-verktøyet i Facebook, der du kan se mer om hvem som følger siden din. Ønsker du deg flere følgere i en bestemt aldersgruppe? Tenk på hva slags premie som ville dratt dem med. Er formålet å få flere kjøpesterke kvinner i 50-åra til å følge salongen din, er det ikke noe poeng i å ha som premie at vinneren får en dip-dye i pastellfarger.

Innsikt-verktøyet på Facebook gir deg mye god informasjon om hvem som har likt salongens side på Facebook.

Engasjement i kommentarfeltet

Neste punkt på listen er å lage en konkurranse som engasjerer. Klarer du å få konkurransen til å få fart – altså at de som ser den synes den er interessant å lese kommentarene, vil du få mye bedre spredning i feeden både hos kundene dine og hos andre.

Tenk visuelt blikkfang når du finner bildet som ledsager konkurransen – og tørr å være personlig. Kanskje er det en av dere i salongen som har et gammelt bilde av seg selv fra 80-tallet med permanent? Det ville vært en super inngang på en konkurranse der dere ber kundene dele sine verste hårsveiser. Bare husk: Jo mer dere krever av kundene for å være med i konkurransen, jo høyere verdi må premien ha!

Pass på reglene!

Og så et superviktig poeng: Sørg for at du aldri, aldri bryter reglene til Facebook når du legger ut konkurranser. Det kan i verste fall føre til at siden din blir stengt.

Reglene kan være litt kompliserte, men så lenge du holder deg til disse hovedpunktene, er du innenfor:

– Det er lov å be brukerne om å like siden din

– Det er ikke lov å be brukerne tagge seg selv eller andre

– Det er lov å be brukerne om å poste noe på din side, men ikke på sin egen

– Det er ikke lov å be brukerne om å dele noe på andres sider

Du finner Facebook sine regler for konkurranser her – de kan det være lurt å orientere seg om.

Ha en langsiktig plan

Å bygge følgere på Facebook er et langsiktig arbeid, som du må ha fokus på hele året. Men effekten er best om du kjører forskjellige type kampanjer i perioder – for å unngå at både du og kundene går lei av den samme typen mas.

Aller helst bør du legge en årsplan for hvordan du bygger organisk vekst på Facebooksiden din – der du tar sikte på å bygge vekst i forskjellige målgrupper, med forskjellige virkemidler og med drahjelp fra sesongvariasjoner og høytider.

Sesongbaserte konkurranser er blant det som må inn i årsplanen din. I tillegg har du her noen idéer til andre aktiviteter/kampanjer du kan legge inn i perioder:

– Henge opp lapp på alle speil i salongen som minner kundene om å like Facebook-siden deres

– Gi rabatt på neste klipp dersom kunder legger igjen en rating på siden deres

– Levere ut en liten lapp sammen med kvitteringen som minner kundene om å like dere på Facebook

– Gi rabatt til kunder som sjekker inn på salongen

Heidi A. Aasli

Heidi A. Aasli

Markedssjef

Heidi A. Aasli startet som frisør i Nikita-kjeden på 90-tallet. Hun har hatt mange forskjellige lederstillinger i kjeden, sist som markedssjef inntil 2016. 

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!