Hvis du bare ønsker å nå kvinnene i rødt – hvorfor bruke penger på å annonsere mot alle mennene i sort? Målretting av publikumet gjør det mye billigere å annonsere. (Foto: Depositphotos)

5 ideer til annonser som gir flere kunder i salongen

Har du et lite markedsføringsbudsjett for annonsering i 2018, har jeg ett godt råd: Bruk alle pengene på Facebook.

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Det vidunderlige med digital markedsføring er nemlig at det gir ekstremt gode muligheter til å treffe de du vil – og ingen andre.

Tenk deg en annonse i lokalavisa. Der kan du ikke velge at du bare vil betale for at kvinner i alderen 25-45 skal se den – du må pent også betale for at menn på 70+ får se annonsen din. Prisen blir gjerne deretter. En annonse i lokalavisen koster fort minst 5000,- kroner for en kvartside – og da bare for én visning i én utgave.

Flytter du pengene til digitale kanaler, kan du komme unna med en brøkdel!

I Facebooks annonseverktøy kan du for eksempel velge at konkurransen du har gående også skal vises for andre enn de som følger siden din. Da kan du målrette annonsen mot kvinner i ditt geografiske område, i den aldersgruppen du ønsker. Det er plankekjøring.

Skal du avansere litt, kan du også skreddersy forskjellige annonsekampanjer mot strengt definerte målgrupper – for å få maks effekt for lav sum.

Her har du fem ideer til hvordan du kan utnytte Facebooks segmenter til å få flere kunder i salongen via annonser:

1. Reklamer for småbarnsklipp til småbarnsforeldre

Lag en annonse der du reklamerer med frisører som har barnetekke – eller eventuelle andre triks du har på lur for å gjøre barneklippen rask og uten drama. Annonsen setter du til kun å vises for foreldre med barn mellom 2 og 7 år i ditt geografiske område.

2. Tiltrekk deg all the single ladies!

Med Facebooks annonseverktøy har du mulighet til bare reklamere mot de som ikke er i et forhold. Lag en kampanje som minner all the single ladies om hvilken selvtillit man får av en godt utført klipp og lekker farge!

3. Lag en bli-ny-kampanje rettet mot nybakte mammaer

Er det noen som har behov for å føle seg nye og freshe, så er det nybakte mammaer. Og det fortjener de! For å minne dem om å komme innom, kan du sette opp en kampanje bare rettet mot dem. Nevn gjerne at det er greit å ta med babyen (hvis det er det i salongen din) – så kommer de kanskje togende med hele barselgruppa på slep. Vil du helgardere, kan du sette opp en tilleggskampanje rettet mot pappaene, der de får tilbud om å kjøpe gavekort til kona.

4. Reklamer med pensjonistpris i rolige perioder

Har du perioder på dagtid når det er ekstra stille i salongen? Da kan du i kampanjeperioder reklamere mot pensjonister og tilby dem lavere pris hvis de klipper seg utenom de travleste tidspunktene.

5. Finn de som skal gifte seg til sommeren

Har du liggende noen bilder av brudestyling dere har gjort tidligere? Da kan du bruke dem til å sette opp en annonsekampanje som du målretter mot alle kvinner som har forlovet seg i løpet av det siste året (les litt mer om hvordan du får tak i brude-kundene her!)

Å sette opp annonsekampanjer på Facebook er ikke rakettforskning. Har du god tid og er flink til å søke på Google, kan du antagelig klare å fikse det selv. Hvis ikke, hjelper vi i Plikstre deg gjerne!

Å sette opp slike annonsekampanjer er noe vi gjør stadig vekk – og får fort unna. Kontakt oss gjerne for en uforpliktende prat.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!