Hvordan få fart på en konkurranse på Facebook

Det er ikke først og fremst selve premien som har betydning for om konkurransen tar av – men hvor godt forhold salongen har til følgerne sine. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

For et par uker siden satte vi i gang en konkurranse for fem salonger, med mål om å skape flere følgere til salongenes Facebook-side.

De fem fikk temmelig likelydende annonser, men hadde forskjellige premier i konkurransen. Premiene var av omtrent samme verdi.

Interessert i digital markedsføring for frisører? Meld deg inn i Facebook-gruppen vår her!

De fleste hadde også forskjellige bilder i delingsposten. Budsjettet for annonseringen var likt: I underkant av 500 kroner for en kampanje som gikk drøye to uker.

I tillegg til å få flere følgere til salongen, var det et mål å kunne lære mer om hva slags giveaways som fungerer best for frisørsalonger. Ville det være en gratis klipp, en valgfri behandling, en føner eller en luksuriøs produktpakke som var mest attraktivt?

Dette lærte vi

Nå når vi ser på tallene etter at konkurransen er ferdig og vinnerne trukket, er det én ting som viser seg ekstremt viktig: At konkurransen får fart fra starten av ved organisk engasjement. Altså at de som allerede følger salongen liker, deler og kommenterer konkurransen. Det gir et voldsomt forsprang til salonger som over lang tid har jobbet systematisk med å bygge antall følgere.

Se bare her:

Disse to salongene hadde like premier, like bilder og omtrent nøyaktig lik ordlyd på annonsen sin. Salong A hadde før konkurransen startet nesten 1800 følgere, Salong B hadde i underkant av 260. I løpet av de to ukene konkurransen varte, fikk salong A 225 nye likes på siden sin. Salong B fikk bare 18.

Forskjellen i de relative tallene er altså enorm, men også den prosentvise veksten viser store forskjeller: Salong A fikk 13% økning i antall følgere, Salong B bare 7%.

Salong A hadde også et engasjementnivå på posten som lå SKYHØYT over Salong B. Det førte igjen til at konkurransen til Salong A ble synlig for over 10.000 personer, mens konkurransen til Salong B ble synlig for bare 1300 personer. For samme pris: rett under 500 kroner.

Nå er det også en del andre ting som taler til Salong As fordel, for eksempel at den er en relativt stor salong som ligger på et lite tettsted med rundt 20.000 innbyggere – i motsetning til Salong B som er en liten salong som holder til på en av Oslos dyreste adresser.

Likevel: Forskjellen er ganske ekstrem. Og viser veldig tydelig hvor mye markedsføringseffekt man kan få dersom man er flink til å jobbe med å jevnlig levere godt innhold til kundene som følger salongen – over lengre tid.

Hvilken premie funket så best?

Vi må være litt forsiktige med å være bastante her, for det er så mange ting som kan påvirke om en kampanje går godt eller ikke. Men vi kan sammenligne resultatene fra tre salonger som det ikke er så veldig store forskjeller på med tanke på antall følgere og størrelsen på stedet der de ligger.

Salong C ga bort en føner
Salong D ga bort en eksklusiv produktpakke
Salong E ga bort en valgfri hårbehandling

Av disse tre var det salongen som ga bort føneren som fikk størst økning i antall følgere, med 12%. Dårligst prosentvis økning fikk salongen som ga bort en valgfri hårbehandling.

Så i den grad man kan prøve seg på en konklusjon etter én slik konkurranse-runde, må det være at det aller viktigste for konkurransens effekt er at salongen har mange engasjerte følgere på siden sin fra før av. Da er det langsiktig jobbing som teller. Kjedelig, men sant.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!