Derfor må du unngå å gi kundene dine gode tilbud

Du vil ikke tro hvor mye gode tilbud kan irritere kundene dine. 

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Beklager clickbait-formuleringen jeg innleder med her  – og at jeg overdriver litt for å fange oppmerksomheten din. Men det er faktisk helt sant: Det å få gode tilbud fra salongen din kan være veldig irriterende for kundene.

Så selv om du har de aller beste intensjoner – du ønsker at kundene dine skal få vite om et tilbud som du selv synes er veldig godt – så kan du ende opp med å irritere dem fremfor å glede dem.

Få med deg siste nytt om sosiale medier for salonger – bli medlem av Facebook-gruppen vår!

Lav toleranse for salgsbudskap

Det å poste tradisjonelle salgsbudskap til følgerne dine på Facebook er nemlig noe som fungerer veldig dårlig. Spesielt hvis det stort sett er det du gjør. Følgerne dine reagerer på slike salgsbudskap på samme måte som du gjør når du ser en god film på TV – og blir avbrutt av reklamepause. Det er irriterende, ikke sant?

Den modusen kundene dine er inne i når de er på Facebook, er en modus der de opplever det som invaderende å bli utsatt for direkte salgsfremstøt. Det viser både tradisjonell forskning og praktisk erfaring fra markedsføring i sosiale medier.

Istedet kan det ha stor effekt å konsentrere seg om å bygge en langvarig, sterk og lojal relasjon til kunden gjennom dialog og ved å tilby kundene noe de opplever er av verdi (se noen eksempler på det her!)

Ingen regel uten unntak

Og så skal jeg moderere meg litt: Det er jo aldri en regel uten unntak. Hvis det går litt tid mellom hver gang du gjør det, og du i tillegg jevnlig gir følgerne dine andre budskap som de oppfatter gir dem verdi (se noen eksempler her) – så kan det fungere med et og annet tilbud nå og da.

Men vær litt smart! Få de som følger deg på Facebook til å føle at de har fått noe som ingen andre har fått – for eksempel ved å gi litt ekstra rabatt til dem. Hvis du har 30% tilbud på sjampo, gi 35% til Facebook-følgerne dine – og inkluder i posten en «hemmelig» kode som de oppgir for å få ekstra rabatt.

Da oppnår du at de føler de har fått noe konkret igjen for å følge salongen din på Facebook – noe de ikke hadde fått om de ikke hadde likt siden.

PS! Har du lyst på 30 lenker du kan poste på Facebook-siden til salongen – helt gratis? Inkludert tekster? Værsågod!

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!