
Slik får du flere bruder som kunder
Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre
Mai til august/september er høysesong for brylluper – et høydepunkt i mange kvinners liv.
Og valget av frisør står gjerne sentralt i bryllupsplanleggingen. Bruden vil gjerne gi det ærefullet oppdraget til en frisør hun stoler på, noen som hun vet leverer en nydelig håroppsats, uten bekymringer for forsinkelser eller stress.
Reklamér mot bruder – og bare dem!
Så er kanskje salongen din en sånn salong som er veldig flinke på å gi topp service til nervøse bruder. Men vet alle de som skal gifte seg der du holder til i hvor flinke dere er?
Trolig ikke. Og dermed går kanskje også salongen din glipp av mange verdifulle oppdrag – nettopp fordi dere ikke har markedsført dere spesielt mot denne kundegruppen.
Og det er her du kan få god drahjelp av Facebook: På grunn av de gode mulighetene for målretting denne kanalen gir, har du mulighet til å reklamere mot de som nylig har forlovet seg og som bor innenfor det geografiske området salongen din retter seg mot – og bare dem. Det betyr igjen at kostnadene for annonsering blir ekstremt lave sammenlignet med om du skulle gått ut i lokalavisa eller lokalradioen med samme budskap.
Du har kanskje også liggende noen bilder av brudestyling dere har gjort tidligere? I såfall har du alt du trenger for å lage en annonse som gjør at salongen din neste vår blir fylt av rødmende, hvitkledde, vakre kvinner.
Hva koster det?
Annonsering på Facebook er veldig billig sammenlignet med tradisjonelle mediekanaler – nettopp fordi du bare betaler for å treffe de du ønsker å treffe med annonsen din. Du kan sette opp et beløpsgrense, og på på den måten på forhånd bestemme deg for hvor mye du skal bruke hver måned.
Har du online bestilling på nettsidene dine, er det også veldig enkelt å regne ut om annonseringen lønner seg. Da kan du få helt nøyaktige tall på hvor mange som har bestilt time som følge av annonsene dine – og dermed blir regnestykket enkelt.
Den største kostnaden i forbindelse med Facebook-annonsering er egentlig det å få noen til å sette opp kampanjen for deg. Det er i utgangspunktet ikke vanskelig å gjøre det selv, men det krever at du setter av en del tid, at du har noenlunde teknisk innsikt og at du er god til å finne de riktige bildene og den riktige teksten som treffer publikumet ditt.
Det finnes mange byråer som tilbyr slike tjenester, og vi i Plikstre er blant dem som gjerne hjelper til. Bare send oss en epost om du har lyst til å få hjelp til å komme i gang!
PS! Har du alle brudene du trenger? Her er fire andre ideer til hvordan du kan bruke annonsering på Facebook til å treffe smale nisjer.

Kari W. Romøren
Daglig leder
Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.
Trenger du hjelp?
Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom.
Send oss gjerne en uforpliktende epost på hei@plikstre.no for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.
Siste fra bloggen
Hvordan få fart på en konkurranse på Facebook
Konkurransen i midten slo de andre to ned i støvlene. Men det var ikke først og fremst på grunn av premien.
Hvordan doble engasjementet og rekkevidden
Dobling av rekkevidden og engasjementet i løpet av én måned? Joda, det er mulig.
Bli en femstjerners salong
Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.
Roper du uten at noen hører det?
Slik finner du ut om det du poster faktisk kommer frem til de du ønsker å nå.
Slik håndterer du mugne kunder
Har du en sinna kunde på Facebook-siden din? Her er fem råd til hvordan du håndterer henne.
Gi et godt førsteinntrykk i digitale rom
Første gangen en ny kunde møter salongen din, er hun kanskje i et digitalt rom. Gir du et godt førsteinntrykk?
De synlige salongene får flest kunder
Salonger som befinner seg på steder med stor trafikk, får flere kunder. Det gjelder både digitalt og i den virkelige verden.
Markedsføring koster ikke penger
Hvis du ser på penger du bruker på markedsføring som en kostnad, bruker du pengene på feil sted.
Fem ideer til Facebook-annonser som gir flere kunder i salongen
Har du et lite markedsføringsbudsjett for annonsering i 2018, har jeg ett godt råd: Bruk alle pengene på Facebook.
Derfor må du unngå å gi kundene dine gode tilbud
Du vil ikke tro hvor mye gode tilbud kan irritere kundene dine.
30 lenker du kan poste på Facebook-siden til salongen
Her er vår nyttårsgave til deg: 30 lenker med innhold om hår – inkludert tekster – som du kan legge rett ut på salongens Facebook-side.
Slik skaper du digital verdi for kundene
For å finne ut hva du skal poste på salongens Facebook-side, må du ta på deg kundens sko.
Ny logo og nettside til godt under 10.000
Noen ganger er det viktigste at det gjøres enkelt og billig. Da er det greit å vite om snarveiene!
5 feller du må passe deg for
Publiserer du innlegg på salongens Facebook-side? Pass deg for disse 5 fellene – som kan koste deg dyrt.
Hvor mye tid skal du bruke på salongens Facebook-side?
Du har 1000 oppgaver i salongen. Og å drifte Facebook-siden er en av de som kommer langt ned på listen. Her er oversikten som gir deg løsningen på tidsklemma!
Så ofte bør du poste
For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?
Så har du fått mange følgere på Facebook. Hva nå?
Slik går du fra følgere på Facebook til penger i kassa.
Slik bygger du følgerskare på Facebook
Slik bruker du konkurranser til å bygge opp antall følgere på Facebook – uten å bruke en krone på annonsering.
Gjør kundene dine til salongens salgsagenter
Kom inn i den gode sirkelen som gjør kundene dine til salongens fremste salgsambassadører.
Sosiale medier + frisørsalonger = sant
Her er tre gode grunner til at frisørsalonger bør bruke markedsføringsbudsjettet sitt på sosiale medier.