
Bli en femstjerners salong
Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre
Du har sikkert fått med deg at det er mulig å gi bedrifter stjerner på Facebook. Dette er en fin måte for fornøyde kunder å si fra til andre hvilken salong de liker best – og samtidig også en måte for misfornøyde kunder å advare andre.
Kunder som ikke kjenner salongen din fra før, bruker gjerne andres personlige erfaringer til å gjøre seg opp en mening om de selv skal besøke salongen. Mange fornøyde kunder som sprudler over av gode kundeomtaler trekker opp – på samme måte som mange kunder med negative opplevelser drar ned.
Flere ringvirkninger
Men stjernene du får har også andre ringvirkninger: Når noen poster en anbefaling av salongen din på siden din, kan den komme til å dukke opp i feeden til kundens venner og bekjente. Gratis reklame for salongen din!
Mange positive erfaringer gjør dessuten skaden ved en og annen negativ tilbakemelding mye mindre. Hvis du har totalt åtte kundeanmeldelser på siden, og to av dem er enstjerners-opplevelser – så får du et dårlig snitt. Men om du har 40 kunder som har gitt fem stjerner, påvirker det ikke gjennomsnittsscoren din nevneverdig om en og annen kunde legger igjen en énstjerners anmeldelse.
Når kundene dine legger igjen en positiv anmeldelsestekst om salongen din, er det også en veldig fin måte for deg å vite hva kundene setter pris på ved salongen din. Kanskje er det ikke nødvendigvis selve klippen de roser, men heller den gode kaffen, bra utvalg av blader mens fargen virker eller en særlig god hodebunnsmassasje? Det er nyttig kunnskap for deg som driver salongen.
Tips for å få flere stjerner
Så hvordan kommer du dit at kundene strør rundt seg med stjerner på salongens Facebook-side? Dessverre er svaret at det er kjedelig arbeid. Du må spørre dem. Og spørre dem. Og spørre dem. Selv om de er strålende fornøyd med salongen din, betyr ikke det nødvendigvis at de kommer på av seg selv at de skal gi dere en kundeanmeldelse. De må minnes på det, igjen og igjen.
Her er noen tips til hvordan du får dem til å faktisk gjøre det:
Vær kresen med hvem du spør direkte. Start med de mest lojale kundene dine, og fortell dem at det betyr mye for salongen din om de kan gi en anbefaling på Facebook-siden. Ettersom de liker dere allerede, er det større sannsynlighet for at de sier ja – og gir dere toppscore.
Kjør i gang en kampanje! Heng opp en søt liten plakat på hvert speil der du spør kunden på en hyggelig måte om hun kan gi dere en anmeldelse på Facebook hvis hun er fornøyd.
Premier til kunder som bryr seg
Det er også mulig å tilby direkte premier til kunder som legger igjen anmeldelser. Her er det imidlertid delte meninger blant oss som jobber med kommunikasjon. Noen mener det å oppfordre kunder til å legge igjen anmeldelser ved å tilby dem noe svekker troverdigheten til salongen. Andre, som meg selv, mener dette helt kommer an på måten man gjør det på.
Prøv for eksempel å poste noe som dette på salongens Facebook-side en gang i måneden:
Meningene til kundene våre er viktige for oss! Derfor håper vi alle som er kunder hos oss kan ta seg tid til å legge igjen en liten anmeldelse på siden vår der dere enten sier hva dere er fornøyd med eller hva vi kan gjøre bedre. Som takk for hjelpen gir vi hver måned bort en liten oppmerksomhet til en av dere som har tatt seg tid til å gi oss tilbakemelding.
Dette må i såfall følges opp med at dere en gang i måneden deler det innlegget dere premierer. Legg til en liten tekst om hva kunden får for bryet, og hvorfor dere likte kundeanmeldelsen.
Og når dere har sagt at kundenes tilbakemeldinger er viktige for dere, så må dere vise i praksis at dere også mener kritikk er ok. Ikke vær redd for å premiere dårlige kundeanmeldelser, så lenge det er en anmeldelse som har gitt dere mulighet til å bli bedre.
Jeg skal gi et eksempel: I kundeanmeldelsen nedenfor, som jeg fant på en tilfeldig frisørsalongs Facebookside, klager kunden over at prisene på nettsiden ikke stemmer overens med prisene i salongen og gir to stjerner:
Dette er jo ikke bra. Men at kunden har gjort salongen oppmerksomme på det, gir mulighet til å rette opp i det. En god grunn til å gi kunden en gave som takk for hjelpen!
Det gir salongen også en mulighet til å vise i praksis at de tar kundene på alvor, hvis de deler den dårlige anmeldelsen på siden sin.
Delingsteksten kunne for eksempel vært noe som dette:
Hver måned gir vi en liten premie til en av kunden våre som har tatt seg tid til å gi oss en tilbakemelding på jobben vi gjør. Denne måneden gir vi en sjampo, balsam og hårkur til en kunde som gjorde oss oppmerksomme på at vi ikke har vært flinke nok til å oppdatere nettsiden vår med riktige priser. En teit glipp av oss – som vi er glade for at vi ble gjort oppmerksomme på slik at vi nå har kunnet rette opp i det. Tusen takk for hjelpen!
Og som jeg har sagt før: Ikke vær redd for å få negative tilbakemeldinger fra kunder i sosiale medier. Det skjer fra tid til annen når man driver i servicebransjen. Det viktige er at du responderer raskt på meldingen – og at du gir et svar som gjør at andre kunder ser at du vil strekke deg langt for å få kunden fornøyd igjen. Da snur du noe negativt til noe positivt.
Du finner også noen gode tips til hvordan du håndterer mugne kunder her!

Kari W. Romøren
Daglig leder
Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.
Trenger du hjelp?
Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale rom.
Send oss gjerne en uforpliktende epost på hei@plikstre.no for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.
Siste fra bloggen
Hvordan få fart på en konkurranse på Facebook
Konkurransen i midten slo de andre to ned i støvlene. Men det var ikke først og fremst på grunn av premien.
Hvordan doble engasjementet og rekkevidden
Dobling av rekkevidden og engasjementet i løpet av én måned? Joda, det er mulig.
Roper du uten at noen hører det?
Slik finner du ut om det du poster faktisk kommer frem til de du ønsker å nå.
Slik håndterer du mugne kunder
Har du en sinna kunde på Facebook-siden din? Her er fem råd til hvordan du håndterer henne.
Gi et godt førsteinntrykk i digitale rom
Første gangen en ny kunde møter salongen din, er hun kanskje i et digitalt rom. Gir du et godt førsteinntrykk?
De synlige salongene får flest kunder
Salonger som befinner seg på steder med stor trafikk, får flere kunder. Det gjelder både digitalt og i den virkelige verden.
Markedsføring koster ikke penger
Hvis du ser på penger du bruker på markedsføring som en kostnad, bruker du pengene på feil sted.
Fem ideer til Facebook-annonser som gir flere kunder i salongen
Har du et lite markedsføringsbudsjett for annonsering i 2018, har jeg ett godt råd: Bruk alle pengene på Facebook.
Derfor må du unngå å gi kundene dine gode tilbud
Du vil ikke tro hvor mye gode tilbud kan irritere kundene dine.
30 lenker du kan poste på Facebook-siden til salongen
Her er vår nyttårsgave til deg: 30 lenker med innhold om hår – inkludert tekster – som du kan legge rett ut på salongens Facebook-side.
Slik skaper du digital verdi for kundene
For å finne ut hva du skal poste på salongens Facebook-side, må du ta på deg kundens sko.
Ny logo og nettside til godt under 10.000
Noen ganger er det viktigste at det gjøres enkelt og billig. Da er det greit å vite om snarveiene!
5 feller du må passe deg for
Publiserer du innlegg på salongens Facebook-side? Pass deg for disse 5 fellene – som kan koste deg dyrt.
Hvor mye tid skal du bruke på salongens Facebook-side?
Du har 1000 oppgaver i salongen. Og å drifte Facebook-siden er en av de som kommer langt ned på listen. Her er oversikten som gir deg løsningen på tidsklemma!
Så ofte bør du poste
For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?
Så har du fått mange følgere på Facebook. Hva nå?
Slik går du fra følgere på Facebook til penger i kassa.
Slik får du flere bruder inn i salongen
Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!
Slik bygger du følgerskare på Facebook
Slik bruker du konkurranser til å bygge opp antall følgere på Facebook – uten å bruke en krone på annonsering.
Gjør kundene dine til salongens salgsagenter
Kom inn i den gode sirkelen som gjør kundene dine til salongens fremste salgsambassadører.
Sosiale medier + frisørsalonger = sant
Her er tre gode grunner til at frisørsalonger bør bruke markedsføringsbudsjettet sitt på sosiale medier.