5 feller du må passe deg for

Publiserer du innlegg på salongens Facebook-side? Pass deg for disse 5 fellene – som kan koste deg dyrt.

Av Kari W. Romøren | Daglig leder i Plikstre

Vi som jobber til daglig med digital kommunikasjon og markedsføring ser stadig vekk at bedrifter som gjør dette selv gjør nybegynnertabber som koster dem dyrt – både i tid og penger.

For å hjelpe deg med å unngå de mest åpenbare blunderne, har jeg laget en liste over de vanligste fellene, hva konsekvensen kan være, og hvordan du unngår å gjøre samme feilen selv:

1. Du bryter opphavsretten

Har du noen gang funnet et bilde på Google eller Pinterest og lastet det opp på Facebook-siden din? Da har du trolig brutt opphavsrettsloven, og risikerer at fotografen sender deg en fet faktura for at du brukte bildet. Har du skikkelig uflaks, er det en amerikansk fotograf som er ute etter å statuere et eksempel, med hjelp av amerikanske domstoler.

Risikoen for et amerikansk søksmål er riktignok ikke så stor, men tusenlappene kan fort få bein å gå på her hjemme, om du ikke passer deg. Et eksempel: Bloggeren Anne Brith Davidsen sendte ut fakturaer for til sammen over 100.000 kroner til bedrifter som hadde brukt kakebildet hennes i sine egne digitale kanaler (det kan du lese mer om her).

Det kan noen ganger være litt vanskelig å vite hva som er lov og hva som ikke er lov. Se for eksempel på de to statusoppdateringene nedenfor: Den til venstre representerer et brudd på opphavsretten, mens den til høyre er ok. Ser du forskjellen? Den til venstre er lastet opp til salongens Facebook-side (som ikke er lov), mens den til høyre er en deling av en artikkel – og selve bildet er ikke lastet opp. Forskjellen kan synes liten i praksis, men juridisk er det et tydelig skille mellom brudd og ikke brudd på opphavsrett.

Screenshot fra Facebook

Gjør du det på måten til venstre, risikerer du en saftig regning fra en amerikansk fotograf.

Slik unngår du fella: Last aldri opp noen bilder på Facebook som du har funnet på nettet. Del heller lenken til bildet, eller artikkelen der bildet ligger. Bruk heller aldri andres bilder i annonser du legger ut på Facebook.

Vil du lære mer om digital markedsføring for salonger? Bli medlem av gruppen vår!

2. Du bryter konkurransereglene til Facebook

Dette er en felle veldig, veldig mange bedrifter går i. Vi nevnte hva som er lov og hva som ikke er lov i innlegget om hvordan man bygger følgere på Facebook, men i tilfelle du ikke fikk med deg saken kommer en liten repetisjon om konkurransereglene her:

– Det er lov å be brukerne om å like siden din

– Det er ikke lov å be brukerne tagge seg selv eller andre

– Det er lov å be brukerne om å poste noe på din side, men ikke på sin egen

– Det er ikke lov å be brukerne om å dele noe på andres sider

Som regel er årsaken til at bedrifter bryter disse reglene at de ikke vet at de gjør noe galt. Men noen spekulerer også i å bevege seg i gråsonene, fordi de oppnår mer spredning om de ber om at brukerne tagger andre eller deler innlegget.

Screenshot fra Facebook

To eksempler på konkurranser frisørsalonger har satt i gang, der konsekvensen kan være at Facebook stenger siden.

Hvis du vurderer å jukse og satser på å ikke bli tatt, har jeg bare lyst til å putte pekefingeren i været og minne deg om hvor enkelt det vil være for konkurrenten din å melde fra til Facebook om den ulovlige konkurransen. Det kan gå bra, men det kan også ende med at Facebook stenger siden din og dermed effektivt blokkerer muligheten du har for å kommunisere med kundene dine. Det er ikke en risiko jeg vil anbefale å ta.

Slik unngår du fella: Sørg for at du alltid er oppdatert på hva som er lov og hva som ikke er lov på Facebook. Konkurransereglene endres stadig vekk, så man må følge med i timen for å gjøre alt riktig. Snarveien til å sørge for at du får med deg alt, er å melde seg inn i gruppen som heter Regler for konkurranser i sosiale medier på Facebook.

3. Du deler innhold kundene dine ikke liker

La oss si du bestemmer deg for å gå all-in på Facebook, og starter å poste daglige innlegg om ting du tror kundene dine liker. Og så, i stedet for å høste likes og kommentarer, ser du at antall følgere i salongen går nedover. Hva har skjedd da?

Antagelig synes kundene dine at det du publiserer ikke er godt nok, og de avfølger salongen din for å slippe å få innholdet ditt i feeden. Og hvordan havnet du i den situasjonen? Min hypotese er at du har brukt for lite tid på å finne det beste innholdet som er å dele på internett, du har brukt for lite tid på analysearbeidet i innsiktsverktøyet til Facebook, og du har feilvurdert hva kundene dine synes er interessant.

Slik unngår du fella: Sett av nok tid (hvor mye tid kan du lese mer om i dette innlegget). Digital kommunikasjon er ikke noe man bare gjør i forbifarten mellom to kunder i salongen – du må jobbe systematisk og grundig. Eller få noen til å gjøre det for deg som har nettopp dette som fagfelt. Og sørg for å få med deg rådene om hva som skaper verdi her.

4. Du slurver med språket

Screenshot fra Facebook

Åtte feil i ett innlegg ser slurvete ut. Kundene legger merke til det!

Ja, jeg vet det: Du er daglig leder for en frisørbedrift, du er ikke norsklærer. Så at det sniker seg inn en og annen trykkfeil, skrivefeil eller grammatisk feil er til å leve med, tenker du kanskje. Men husk: Kundene dine legger merke til sånt. Og uprofesjonalitet smitter, dessverre: Hvis kundene dine ser at du er en som ikke er så nøye med å få tekster du skriver riktig, hvordan kan de stole på at du er nøye nok når du skal klippe dem?

Slik unngår du fella: Ha som fast rutine at alt du poster på Facebook-siden skal både gjennom en stavekontroll i Word, og dobbeltsjekkes av en kollega før du publiserer. Da slipper du å gi kundene inntrykk av at salongen din driver med slurv.

5. Du begynner å diskutere med kunder på Facebook

Alle som driver i serviceyrker opplever fra tid til annen å få umulige kunder på nakken. Urimelige krav, merkelig oppførsel eller en kombinasjon av de to. Slike kunder er vanskelig å håndtere når du møter dem. Enda viktigere er det at du håndterer dem riktig digitalt – for der har du et potensielt enormt publikum som følger med på hvordan du svarer. Er du litt sleivete når du svarer, kan hele saken blåse opp og få mye mer oppmerksomhet enn du ønsker.

Slik unngår du fella: Vær imøtekommende og serviceinnstilt i all kommunikasjon du tar offentlig med kunden. Forsøk deretter å få samtalen over i en privat sfære så fort som mulig. Et triks kan være å svare noe sånt som: «Det var trist å høre at du ikke er fornøyd med jobben vi har gjort. Dette vil vi gjerne få sjansen til å gjøre godt igjen – jeg tar kontakt med deg på PM, så får vi ordnet opp i dette!». Da viser du de andre kundene som leser dialogen at du ønsker å strekke deg langt for kunden, samtidig som du kan ta den vanskelige diskusjonen på tomannshånd.

Jeg tillater meg også til slutt å minne om at Plikstre kan hjelpe salongen din med denne typen digital kommunikasjon, dersom du tenker det blir for mye å håndtere. Jeg kan garantere at vi ikke går i fella! Ta gjerne kontakt med meg på kari@plikstre.no om du vil ta en prat om hva vi kan hjelpe salongen din med.

Kari W. Romøren

Kari W. Romøren

Daglig leder

Kari W. Romøren startet i 2017 digitalbyrået Plikstre, som hjelper bedrifter med å lykkes i digitale kanaler. Hun har tidligere vært nettredaktør for Det Nye, og har i tillegg 20 års erfaring med journalistikk og digital utvikling fra VG, NRK, Egmont og Dagens Næringsliv.

Trenger du hjelp?

Plikstre kan hjelpe salongen din med å lykkes i digitale kanaler. Send oss gjerne en uforpliktende melding for å høre mer om hva vi kan gjøre for å hjelpe deg med å øke omsetningen.

Siste fra bloggen

 

Bli en femstjerners salong

Her er noen tips til hvordan du får kundene til å strø om seg med stjerner på Facebook-siden til salongen.

Så ofte bør du poste

For sjelden gir dårlig effekt, og for ofte kan få brukerne til å avfølge salongen. Hva er det perfekte antallet Facebook-postinger du bør ha i løpet av en uke?

Slik får du flere bruder inn i salongen

Mange som skal gifte seg til våren starter jakten på den perfekte frisøren akkurat nå. Med annonsering på Facebook har du muligheten til å vise disse hva salongen din kan by på!